Ramki dystansowe to elementy widoczne pomiędzy taflami szkła szyby zespolonej. Są niezbędne przy produkcji szyb zespolonych, tworzą odstęp między szybami. Ramki dystansowe mogą być wyprodukowane z aluminium, ze stali ocynkowanej, ze stali nierdzewnej oraz z tworzywa sztucznego.
Krawędzie szyb zespolonych są od siebie oddzielone i połączone materiałami o znacznie wyższej przewodności cieplnej. Powstaje w ten sposób mostek cieplny umożliwiający przepływ energii od ciepłej szyby wewnętrznej do zimnej zewnętrznej, czego następstwem może być kondensacja pary wodnej na powierzchni szyby, zwłaszcza w pomieszczeniach o zbyt dużej wilgotności. Aby rozwiązać ten problem rozpoczęto poszukiwania nowych technologii, a także materiałów umożliwiających opracowanie ramki o zmniejszonej przewodności cieplnej. W ten sposób otrzymano nowe rozwiązanie nazywane ?ciepłą ramką?.
Ciepłe ramki do ramki dystansowe międzyszybowe wyprodukowane z tworzywa sztucznego. Najważniejszymi cechami ciepłej ramki jest przewodnictwo cieplne oraz dobra izolacja. Zimą ciepłe ramki zapobiegają wydostawaniu się ciepła, a latem przenikaniu gorącego powietrza do chłodnych pomieszczeń. Dzięki ciepłej ramce uzyskamy zatem maksymalne współczynniki przenikania ciepła (Uw). Okna wyposażone w szyby zespolone z ciepłą ramką są energooszczędne, pozwalają na ograniczenie kosztów ogrzewania oraz spełniają wymogi budowlane i standardy dotyczące domów pasywnych.
Na energooszczędność okien składa się wiele czynników. Przewodność ciepła wbrew pozorom nie zależy tylko od rodzaju profili okiennych. Ważnym elementem jest szyba a konkretnie jej elementy składowe.
Budowa szyb zespolonych. Szyba zespolona składa się z dwóch lub więcej tafli szkła oddzielonych ramkami dystansowymi. W celu zwiększenia izolacyjności, przestrzeń międzyszybowa wypełniona jest gazem szlachetnym argonem lub kryptonem. Aby ochronić gaz przed zawilgoceniem, ramka dystansowa wypełniona jest tzw. sitem molekularnym, czyli silnym środkiem higroskopijnym w postaci granulatu. Dodatkowo materiał klejąco-uszczelniający, który łączy ramkę dystansową z powierzchnią szyby, zapewnia szczelność nie wpuszczając pary wodnej do wnętrza. To właśnie ramki dystansowe głównie wpływają na izolacyjność cieplną pakietów szybowych. W zależności od przewodzonego ciepła istnieją różne rodzaje ramek dystansowych.
Aluminiowe ramki dystansowe
W standardzie najczęściej stosowane są ramki aluminiowe. Posiadają one bardzo dobą przewodność cieplną. Tworzą miejsca, przez które wydostaje się na zewnątrz ciepłe powietrze tzw. mostki termiczne. W wyniku tego generują większe koszty ogrzewania.
Ciepłe ramki dystansowe z tworzyw sztucznych
Coraz większą popularność zyskują tzw. ciepłe ramki dystansowe wykonane z izolacyjnego kompozytu tworzyw sztucznych. Stanowią one świetną barierę dla strat ciepła. Ponadto ciepłe ramki dystansowe minimalizują kondensację pary wodnej na brzegach szyb, jednocześnie poprawiając ich trwałość oraz zapobiegają gromadzeniu wilgoci na listwach przyszybowych niwelując powstawanie pleśni i grzybów. Łagodzą również zjawisko mostków termicznych w oknach, a co za tym idzie zwiększają odczuwalną temperaturę w pobliżu okna. Redukują ryzyko związane z samoistnym pękaniem szyb, które może być spowodowane dużą różnicą temperatur na powierzchni szyby.
Kolory ciepłych ramek
Ramki dystansowe posiadają nie tylko zalety techniczne, ale również estetyczne. Z łatwością można dobrać kolor ramki do koloru profila bądź własnych upodobań. W ofercie firmy Domel dostępne są następujące kolory: czarny (RAL 9005), ciemny brąz (RAL 8014), jasny brąz (RAL 8003), ciemny szary (RAL 7000), szary (RAL 7040), jasny szary (RAL 7035) oraz biały (RAL 9016).
Szerokość ciepłych ramek
Ciepłe ramki są dostępne w różnych szerokościach od 12 mm do 20 mm. Szerokość ciepłych ramek zależy od szerokości profila. Najbardziej popularna szerokość ciepłych ramek to 16 mm.